-->
A szobánkkal már kevésbé jártunk jól, mert annyira ocsmány volt, hogy úgy éreztük, csak úgy viselhető el, ha
átalusszuk az egész napot, ami sikerült is.
A nemzeti parkban megint elkezdett esni az eső, de megtudtuk, hogy itt fenn északon szinte
mindig esik az eső, egész évben.
Aztán átköltözünk egy másik sráchoz, Emin barátjához, ami egy elég bonyolult procedúra volt, mivel az ő utcájában lakott egy mollah. A mollah-k azok a turbános, hosszú köpenyes vallásos emberek, akik egy fajta erkölcsi-rendőrségként működnek. Egyébként ők vannak a kormányon, mindig nagyon morcos arcot vágnak, és úgy láttam senki sem szereti őket. És mesélték, hogy ha például valaki beszélget egy mollah-val és kiejt egy olyan mondatot, hogy a világon minden ember egy próféta vagy küldött (nem csak Mohamed), vagy, hogy ő nem tartja magát muszlimnak, onnantól kezdve a törvény nem védi őt, ellenségként kezelik és egy-két napon belül halálra ítélik.
Karaj-ban megtanultuk az irániak ősi táplálkozási
módszerét, amiről egyébként már olvastam egy kínai könyvben, szóval ez egész közel-keleten
és keleten egy közismert tudás. Úgy vélik, hogy minden élelmiszernek van egy saját
természete, ami a hideg és a forró skáláján mozog. Bár nem midenki viszi át a
gyakorlatba ezt a tudást, mindenki tisztában van vele, hogy ha egy forró
természetű ételt esznek mindig kell hozzá enni egy hideg természetűt (és
fordítva) hogy fenntartsák az egyensúlyt. Ha túl sok hideget eszel akkor
fáradékony, közömbös leszel, ha túl sok meleget akkor meg ingerült vagy túl
érzékeny. Például van egy italuk, khakshir, amit úgy készítenek, hogy egy
csomó apró nem tudom milyen magot beleáztatnak vízbe, addig áztatják, míg úgy nem néz ki,
mint egy nagy adag békapete. Ez állítólag nagyon egészséges a melegben, mert
nagyon hideg a természete.
A török yoghurt ital, az ayran, itt átalakult doogh-á,
ami az ayran szénsavasabb változata.
Karaj városában láttunk először nő-taxit, ami a többitől eltérően
zöld színű. Ezt a szolgáltatást női sofőrökkel működtetik, a nők
biztonságérzetéért.
Miután elhagytuk Karaj-ot felbuszoztunk északra, a Kaszpi-tenger partján fekvő
Chalusba, ahol nagyon esett az eső, (ami legalább meleg volt). Fogalmunk sem
volt, hogy hol fogunk aludni, de szerencsére egy sokáig Amerikában élő iráni férfi
elvitt minket egy elég olcsó szállásra. A szálláshelyen - megint csak szerencsénkre - nem
kérték el a nem létező házassági papírjainkat, ugyanis itt csak úgy lehet szállást
bérelni, ha egy pár papírral bizonytja, hogy házas. Nekünk nem kellett..
A szobánk Chalusban |
Itt egy kép a szobáról, csak hogy átjöjjön a jó hangulat. :))
Este még csótány barátunk is előbújt egy repedésből meglátogatni minket.
Másnapra elállt az eső, felszálltunk egy minibuszra, ami
már valószínűleg tíz éve is máladozott, de azért sikerült neki elvinnie minket a
Sisangan nemzeti parkba. Itt láttuk a Kaszpi-tengert közelről.
Nők a tengerparton a melegben. |
Ez a nemzeti park nagyon szép lehetett úgy húsz évvel
ezelőtt, de mára sajnos az egészet "átépítették" egy piknikezésre alkalmas hellyé.. Az irániak (hasonlóan a törökökhöz)
hihetetlenül szeretnek piknikezni. Egy családból sem hiányozhat egy fajta kis
hordozható grillsütő, és valamiért úgy érzik, hogy ahol egy kis szépet
látnak ott nagyokat kell enni. Úgyhogy mindenfelé, ahol szép természetet látnál, betonnal
beépített pihenőhelyek vannak, ahol egymás hegyén-hátán, mint a heringek, több
százan ülnek a perzsa szőnyegükön
és mindenki a saját kis sütőjével süti a kebabot. A grillezés egyébként történhet az út szélén, vagy egy
parkolóban, gyakran egy szemét kupac tetején. Sajnos ahol sok ember
van, ott gyorsan elképesztő mennyiségű szemét is lesz.
Csalódottak voltunk, és miután nagy nehezen
találtunk egy sátorhelyet (egy kisebb szemétkupac tetején), úgy döntöttünk, hogy másnapig
kibírjuk valahogy, de nem maradunk tovább, hanem indulunk Teheránba. Már kezdtem megszokni
a helyet, amikor G elment vízért és két egyetemista sráccal jött vissza, akik igazi természetszerető emberek voltak és nem a "betonpikniket" kedvelők közé tartoztak. Elmondták, hogy másnap hegymászást terveznek és meghívtak minket magukhoz, hogy nehogy a
parkban aludjunk. A korábbi rossz szállás után, most egy olyan srácnál aludtuk, akinél vagy hat hálószoba
volt.
Szóval a következő nap nagyon jól sikerült, mert
egy fantasztikusan szép esőerdőben találtuk magunkat, ahol szemét sem volt,
mert ide már ritkábban jönnek fel az emberek. Át kellett másznunk sziklákon egy patak
fellett, meg egy csomó szúrós növényekkel teli árkon, de nagyon élveztük. Természetesen az
esőerdő mélyén, zuhogó esőben sem maradhatott el a csirke kebab, de kivételesen
most nagyon jól esett.
Eminékkel |
Aztán átköltözünk egy másik sráchoz, Emin barátjához, ami egy elég bonyolult procedúra volt, mivel az ő utcájában lakott egy mollah. A mollah-k azok a turbános, hosszú köpenyes vallásos emberek, akik egy fajta erkölcsi-rendőrségként működnek. Egyébként ők vannak a kormányon, mindig nagyon morcos arcot vágnak, és úgy láttam senki sem szereti őket. És mesélték, hogy ha például valaki beszélget egy mollah-val és kiejt egy olyan mondatot, hogy a világon minden ember egy próféta vagy küldött (nem csak Mohamed), vagy, hogy ő nem tartja magát muszlimnak, onnantól kezdve a törvény nem védi őt, ellenségként kezelik és egy-két napon belül halálra ítélik.
Szóval ott maradtunk Eminékkel még két napig mert olyan
jóban lettünk, hogy nem akartak elengedni. És abban a lakásban vagy három
festő-rajzoló művész is lakott (közülök egy elég sikeres), ami nekem különösen
izgalmas volt.